دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد
معرفی رشته پرستاری

v تعریف پرستار

لغت پرستار (NURSE) از کلمه لاتین (NUTRIX) به معنای تغذیه گرفته شده است. پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه و بر هیچ کس پوشیده نیست. در تقسیم بندیهای آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.


v نقش های پرستار

1. مراقبت کننده: نخستین نقش پرستار مراقبت کردن از فرد مورد نظر (بیمار) است.

2. تعلیم دهنده (معلم): اجرا و ارزیابی طرحهای آموزشی برای فرد و خانواده وی جهت رفع نیازهای یادگیری آنان

3. مشاور: جمع آوری اطلاعات برای تحصیل در حل مشکل و تصمیم گیری

4. رهبر: محقق و حمایت کننده از مددجو و خانواده

5. نقش درمانی

6. نقش حفاظتی

7. نقش هماهنگ کننده

 

v مهارت های جسمی و توانایی های لازم

پرستار باید از سلامت کامل جسمی و ذهنی و روحی برخوردار باشد . در پرستاری علاوه بر این که به دانش و مهارت عملی نیاز دارید به برخورداری از صفات انسان دوستانه مانند همدلی، شفقت، نوع دوستی، صبر و تحمل و ... به میزان بالایی نیاز است.

بطور کلی مهارت‌های مورد نیاز پرستار عبارتند از:

  • مهارت ارتباطی خوب
  • شنونده خوبی بودن
  • علاقه و تمایل قلبی برای کمک به دیگران
  • علاقمندی به کار تیمی همراه با استفاده از قدرت ابتکار خود
  • توان ذهنی و جسمی مناسب
  • مهارت های عملی خوب
  • صبر
  • همدلی
  • توانایی جلب اعتماد بیماران
  • توانایی تصمیم گیری درست و سریع در شرایط بحرانی
  • توانایی حفظ آرامش هنگام فشار کاری زیاد
  • مهارت مدیریت زمان و سازماندهی
  • مهربان و دلسوز بودن

v پرستاری حرفه‌ای در ایران

برگرفته از پرستاری حرفه‌ای در کشورهای اروپایی است، اولین بار در سال 1294 شمسی میسیونرهای مذهبی در ارومیه مدرسه پرستاری تاسیس کردند و این شیوه بعدها به سایر شهرهای ایران نیز گسترش یافت. در سال 1295 آموزشگاه دیگری در تبریز با پذیرش داوطلبان دارای مدرک سوم متوسطه و به صورت دوره سه ساله به تربیت پرستار مبادرت نمود.در دهه 30 شمسی اساسنامه‌های آموزشگاه‌های پرستاری توسط وزارت بهداری در ایران تدوین شد.

در سال‌های 1320 تا 1338 به ترتیب آموزشگاه‌های پرستاری شرکت نفت آبادان 1320، هلال احمر همدان 1327، تهران 1328، نمازی شیراز 1333 و جرجانی مشهد 1338 تاسیس شدند. انجمن صنفی پرستاران در سال 1336 تشکیل شد و این انجمن به شورای بین‌المللی پرستاری پیوست. از شرایط پذیرش برخی از آموزشگاه‌ها داشتن مدرک دیپلم کامل متوسطه بود.در سال 1337 طبق اساسنامه آموزشگاه‌های پرستاری مصوب شورای عالی فرهنگ، مقرر گردید پذیرش داوطلبان کلیه آموزشگاه‌ها با مدرک کامل متوسطه، دوره تحصیل سه سال و ارزش آن معادل لیسانس پرستاری محسوب گردد.برگرفته از پرستاری حرفه‌ای در کشورهای اروپایی است، اولین بار در سال 1294 شمسی میسیونرهای مذهبی در ارومیه مدرسه پرستاری تاسیس کردند و این شیوه بعدها به سایر شهرهای ایران نیز گسترش یافت. در سال 1295 آموزشگاه دیگری در تبریز با پذیرش داوطلبان دارای مدرک سوم متوسطه و به صورت دوره سه ساله به تربیت پرستار مبادرت نمود.

در سال 1359 با تشکیل شاخه پرستاری ستاد انقلاب فرهنگی برنامه ریزی متمرکز پرستاری توسط این شاخه با استفاده از نظرات صاحب نظران پرستاری صورت گرفت.با تشکیل وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، در سال 1365 و ایجاد دانشکده‌های پرستاری و مامایی ، کیفیت آموزش پرستاری توسعه فراوان یافت. به گونه‌ای که از سال 1365 آموزش پرستاری در جهت فلسفه جامع گرا، جامعه نگر و جامع نگر گام‌های موثری برداشته است.در سال 1369 انجمن پرستاری ایران بعنوان اولین تشکل صنفی پرستاری بعد از انقلاب تاسیس گردید.

در سال 1373 برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزشی جامعه نگر تدوین و در سال 1374 برنامه به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. پس از تشکیل شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در وزارت بهداشت درمان و آمورش پزشکی این برنامه تحت نظارت کامل وزارت خانه قرار گرفت. و بعد از پی گیری فعالان پرستاری اساسنامه قانون نظام پرستاری در 21 مرداد 1380 تصویب شد.

 

مقاطع تحصیلی رشته ی پرستاری شامل :

کارشناسی -کارشناسی ارشد دکتری-پسا دکتری

کارشناسی ارشد پرستاری شامل :

*کارشناسی ارشد داخلی جراحی
*
کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه
*
کارشناسی ارشد کودکان
*
کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه نوزادان
*
کارشناس ارشد مدیریت خدمات پرستاری
*
کارشناس ارشد روان پرستاری
*
کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس
*
کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه
*
کارشناسی ارشد سلامت سالمندی
*
کارشناسی ارشد تکنولوژی گردش خون

* دکتری پرستاری : در حال حاضر فاقد گرایش است .

 

v عرصه های اشتغال پرستاران

بیمارستان های دولتی خصوصی

درمانگاه های دولتی خصوصی

کلینیک ها

مدارس

خانه های بهداشت

دانشکده پرستاری

مراکز مراقبت در منزل

مراکز مراقبت تسکینی

مراکز نگهداری سالمندان

مراکز خدمات پزشکی

 

v سلسله مراتب پست های پرستاری در بیمارستانها

  • پرستار شیفت
  • معاون سرپرستار بخش
  • سرپرستار بخش
  • سوپر وایزر بالینی
  • سوپر وایزر کنترل عفونت
  • سوپر وایزر آموزشی
  • ریاست پرستاری بیمارستان
تاریخ به روز رسانی:
1400/09/03
تعداد بازدید:
203
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی آیت الله شهید صدوقی یزد است.
Powered by DorsaPortal