مقدمه:
دفتر
توسعه آموزش دانشکده پزشکی با هدف ارتقاء کیفی آموزش علوم پایه و بالینی و
به منظور بالا بردن سطح دانش و کارآیی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان
دانشکده براساس نیاز های جامعه فعالیت خود را از سال 1381 آغاز نموده است و
در راستای اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم
پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت می نماید.
رسالت دفتر توسعه آموزش ( EDO ) دانشکده پزشکی
ارتقاء
سطح آموزش از طریق توانمندسازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش،
برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای برنامه ها و اصلاحات آموزشی، بهبود
اجرای ارزشیابی آموزشی، انجام پژوهش در آموزش و نیاز سنجی و استفاده از
نظرات اعضاء هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش
اهداف
1- توانمند سازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش
2- مشارکت در برنامه ریزی و اصلاحات آموزشی
3- تشویق و ترغیب اعضاء هیات علمی به انجام پژوهش در آموزش
4- بهبود و اجرای ارزشیابی آموزشی
5- تشکیل و گسترش دوره های اموزش اساتید براساس نیاز سنجی با همکاری EDC
6-
استفاده از مشارکت علمی اعضائ هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش شرح وظایف
1. نقش
فعال در ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه آموزش و
اجرای روشهای نوین آموزش و ارزشیابی به منظور توسعه کیفی فرایند یاددهی و
یادگیری ایفا نماید.
2. در
برگزاری کارگاههای توانمندسازی اعضای هیأت علمی که توسط مرکز مطالعات و
توسعه آموزش طراحی شدهاند، و یا توسط مرکز توسعه پیشنهاد شده و مورد تایید
مرکز مطالعات و توسعه آموزش قرار گرفته، با استفاده از امکانات دانشکده
متبوع مشارکت نماید.
3. در
پایان هر ترم تحصیلی، سؤالات امتحانی اعضای هیأت علمی دانشکده متبوع را
جمعآوری و با کمک کمیته بررسی آزمون های علوم پایه و بالینی بر اساس
فرمهای ارزیابی صوری تدوین شده مورد ارزیابی قرار داده و نتایج را حداکثر
تا یک ماه بعد از پایان امتحانات به اعضای هیأت علمی به صورت محرمانه گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.
4. طرح درسهای تدوین شده توسط اعضای محترم هیأت علمی را حداکثر تا یک ماه از آغاز نیم سال
تحصیلی جمعآوری نموده و با کمک اعضای دفتر توسعه بر اساس فرم بررسی تدوین
شده توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش مورد بررسی قرار داده و نتایج را تا
حداکثر یک ماه پس از آغاز نیم سال تحصیلی به اعضای محترم هیأت علمی گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.
5. بر Skill Lab دانشکده نظارت نماید.
6. شاخه دانشجویی را تشکیل داده و بر فعالیت های ان نظارت مستقیم داشته باشد.
7. نقش فعال در ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشکده بر اساس میزان مشارکت در توسعه کیفیت آموزش ایفا نماید.
8. طراحی و نظارت بر ارزشیابی های آموزشی در دانشکده و پیشنهادات اجرایی و اصلاحی به EDC و شورای آموزش دانشکده را انجام دهد.
9. اصلاحات آموزشی در محتوا ی برنامه های آموزشی و شیوه های تدریس را هدایت نماید.
10. نیاز های آموزشی اعضاء هیات علمی در حیطه های مختلف را بررسی نماید.
11. با EDC جهت طراحی و اجرای دوره های آموزشی در زمینه های مختلف مانند مهارت های تدریس، تحقیق و ارزیابی همکاری نماید.
12. اولویت های پژوهش در آموزش را بررسی نموده و در طراحی و اجرای این پژوهشها مشارکت نماید.
13. از مشارکت و نظرات گروههای اموزشی و دانشجویان در ارتقاء سطح آموزش استفاده نماید.