فرم طرح درس/ طرح
دوره -------
|
اطلاعات عمومی
گروه:
اعصاب نام درس: تشنج تعداد واحد: 1 پیش نیاز:
کارآموزی اعصاب
رشته: نورولوژی مقطع تحصیلی:
کارورزی سال تحصیلی :.1400-99
نیمسال:.اول
مسئول درس:دکتر ابوالقاسم رحیم دل مدرسین:.دکتر
ابوالقاسم رحیم دل
|
مقدمه:تشنج یکی از اورژانسهای نورولوژی و
بلکه پزشکی در همه رشته هاست اقدام فوری برای نجات بیمار لازم است و با درمان
تشنج و جلوگیری از تکرارهای ان فرد می تواند به روند زندگی باز گردد افتراق تشنج
از شبه تشنج و شناخت انواع تشنج بسیار مهم است
پیامدهای یادگیری (آنچه فراگیر در
آینده شغلی، در رابطه با این درس قراراست مورداستفاده قرار دهد):کارورز بتواند نوع
تنشج را تشخیص دهد. اقدامات اولیه برای کنترل تشنج را یاد بگیرد علل آن را
بشناسد و اقدامات بعد از کنترل تشنج را انجام دهد و در صورت لزوم به متخصص مغز و
اعصاب ارجاع دهد.
|
هدف کلی:
فراگیر برخورد بالینی با بیمارانی که با شکایت
تشنج مراجعه می کنند را یاد بگیرد.
|
اهداف عینی
|
سرفصل موضوعات
|
حیطه اهداف
آموزشی:
|
روش
تدریس:
|
روش ارزیابی
فراگیر:
|
مدرسین:
|
جلسه/برنامه
زمانی
|
فراگیر
بتواند تشنج را از تشنج کاذب تشخیص دهد
|
تتشنج و افتراق آن با تشنج کاذب
|
سطوح بالای شناختی
|
سخنرانی تعاملی/روشهای مبتدی بر حل مساله/آموزش
بر بالین/اسلاید و فیلم
|
چهار
گزینه ای/
Pmp.kf
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیر انواع تشنج را نام ببرد
|
انواع تشنج
|
شناختی
|
سخنرانی تعاملی
|
چهار
گزینه ای/ شفاهی
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60 دقیقه
تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیراقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب به بیمار را انجام
دهد
|
اقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب به
بیمار
|
عملکردی
|
سخنرانی تعاملی/ روشهای مبتدی بر حل
مساله/شبیه سازی/ اسلایدو فیلم/ آموزش بر بالین
|
چهار گزینه ای/ OSCE/ ایستگاهی /ازمون
عملی
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیرداروهای مناسب هر دو نوع تشنج
رانام ببرد
|
داروهای تشنج
|
شناختی
|
سخنرانی تعاملی
|
چهار
گزینه ای/ شفاهی
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیرمعاینه
نورولوژیک بیمار اپی لپتیک را انجام دهد
|
معاینه نورولوژیک بیمار اپی لپتیک
|
عملکردی
|
سخنرانی تعاملی/ روشهای مبتدی بر حل
مساله/شبیه سازی/ اسلایدو فیلم/ آموزش بر بالین
|
چهار
گزینه ای/ OSCE/ ایستگاهی /ازمون عملی/DOPS / آزمون های عملکردی (موردی)
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیراقدامات برای پیش گیری از تشنج
را انجام دهد
|
اقدامات درمانی پیش گیرانه هر نوع تشنج
|
عملکردی
|
سخنرانی تعاملی/ روشهای مبتدی بر حل
مساله/شبیه سازی/ اسلایدو فیلم/ آموزش بر بالین
|
چهار
گزینه ای/ OSCE/ ایستگاهی /ازمون عملی
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیراقدامات
پاراکلینیک لازم در مورد بیمار تشنجی را انجام دهد
|
اقدامات پاراکلینیک بیمار تشنجی
|
عملکردی
|
سخنرانی تعاملی/ روشهای مبتدی بر حل
مساله/شبیه سازی/ اسلایدو فیلم/ آموزش بر بالین
|
چهار
گزینه ایOSCE/ ایستگاهی /ازمون عملی/DOPS
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
عوارض داروهای ضایع ضد تشنج را نام
ببرد
|
عوارض داروهای ضایع ضد تشنج
|
شناختی
|
سخنرانی تعاملی
|
چهار
گزینه ای/ شفاهی
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
فراگیر بیمار را درصورت لزوم به مراکز
تخصصی نورولوژی ارجاع دهد
|
ارجاع بیمار به مراکز تخصصی
|
شناختی
|
سخنرانی تعاملی
|
چهار
گزینه ای/ شفاهی/تشریحی تغییر یافته
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
در جهت رفع علل منجر به تشنج اقدام
نماید
|
علل منجر به تشنج
|
عملکردی
|
سخنرانی تعاملی/ روشهای مبتدی بر حل
مساله/شبیه سازی/ اسلایدو فیلم/ آموزش بر بالین
|
چهار
گزینه ایOSCE/ ایستگاهی /ازمون عملی/DOPS /آزمون های مشاهده شده
|
دکترابوالقاسم رحیم دل
|
در یک جلسه 60
دقیقه تدریس و یک جلسه بر بالین بیمار
|
ü
آزمون میاندوره
ü
|
آزمون پایاندوره
|
تکالیف فراگیر
|
1-
مطالعه منابع موجود
بخصوص درسنامه بیماری های مغز و اعصاب
2-
انجام کشیک موظف و
حضور به موقع بر بالین بیمار
3-
حضور در درمانگاه
نورولوژی و یادگیری اقدامات درمانی پیش گیرانه مصروع
4-
آزمون شفاهی
|
|
نحوه نمره دهی
|
1-حضور در درمانگاه 40% 2-ارزیابی فراگیر در درمانگاه 40% 3-آزمونهای شفاهی 20%
|
|
منابع آموزشی
|
5- درسنامه بیماری های مغزو اعصاب چاپ دوم 1398
|
|