فرم طرح درس مجازی/طرح دوره مجازی -------
|
|
اطلاعات عمومی
گروه: کودکان نام درس: بیماری های غدد در کودکان و بیماریهای
متابولیک ارثی تعداد واحد: .......... پیش
نیاز: علوم پایه_ فیزیوپاتولوژی
رشته: ......... مقطع تحصیلی: ......... سال تحصیلی : .........
نیمسال: ................ مسئول درس: ............... مدرسین: دکتر میرحسینی
|
|
مقدمه:
اختلالات
اندوکربن در کودکان و بیماریهای متابولویک ارثی از اختلالات مهم در طب اطفال است
زیرا تشخیص و درمان زودرس در پیش آگهی بیمار مؤثر است. برای مثال هیبوگلیسیمی شدید
طول کشیده مکرر در سنین زیر 6 ماه در 50%-25% موارد همراه با عارضه عصبی بصورت عقب
ماندگی ذهنی ، اپی لپسی و اختلال شناختی
می باشد.
پیامدهای یادگیری (آنچه فراگیر در آینده شغلی، در
رابطه با این درس قراراست مورداستفاده قرار دهد):
فراگیر در پایان دوره قادر باشد بیماریهای
اندوکرین کودکان از قبیل هیپوگلیسیمی، دیابت ملیتوس و کتو اسیدوز دیابتی را تشخیص
دهد و درمان اولیه آنها را انجام دهد و جهت ادامه درمان ارجاع دهد و با توجه به تظاهرات
بالینی بیمار به بیماریهای متابولیک ارثی
مشکوک شود و جهت تشخیص و درمان ارجاع دهد.
|
|
هدف کلی:
- اهمیت هیپوگلیسیمی به عنوان اورژانس غدد و نیز علل و علائم بالینی
آن را بداند.
- انواع دیابت، علائم بالینی و آزمایشگاهی کتو اسیدوز
دیابتی و درمان اولیه آن را بداند.
- علائم بالینی که مشکوک به بیماریهای متابولیک ارثی میشود را بداند.
|
|
اهداف عینی
|
فهرست موضوعات
|
حیطه اهداف آموزشی[1]
|
روش
تدریس
|
فعالیتهای یادگیری[2]
|
روش
ارزیابی فراگیر[3]
|
مدرسین
|
جلسه/
برنامه زمانی
|
|
|
آنلاین همزمان
|
غیرهمزمان در سامانه
|
|
|
میان-دوره
|
پایان¬دوره
|
|
|
1. تعریف هیپوگلیسمی و مکانیسم ایجاد آن را در نوزاد مادر
دیابتی شرح دهد.
|
برخورد
با هیپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی_ عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
2. هیپوگلیسمی کت
3. وتیک ایدیوپاتیک را شرح دهد
|
برخورد با هپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی_ عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق
گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
4. روش برخورد با بیمار مبتلا به هپیوگلیسمی را شرح دهد.
|
برخورد با هیپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
5. تعریف دیابت و مکانیسم ایجاد علائم بالینی کتواسیدوز
دیابتی را شرح دهد
|
دیابت و کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
6. روش برخورد با بیمار مبتلا به کتواسیدوز دیابتی را شرح
دهد
|
دیابت کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
7. دیابت تیپ یک را با دیابت تیپ دو از نظر علائم بالینی
مقایسه کند
|
دیابت کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
8. علائم بالینی هیپر آمونمی را در شیرخواران و کودکان
شرح دهد.
|
نشانه شناسی بیماریهای متابولیک ارثی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
9. علائم بالینی فنیل کتونوری را شرح دهد
|
نشانه شناسی
بیماریهای متابولیک ارثی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
9 علائم بالینی ارگانیک اسیدمی (متیل مالونیک اسیدمی و پروپیونیک اسیدمی)
را شرح دهد
10.
|
نشانه شناسی بیماریهای متابولیک ارثی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
11. روش برخورد با بیمار مبتلا به بلوغ زود رس را شرح
دهد
|
بلوغ
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
12. روش برخورد با بیمار مبتلا به تاخیر در بلوغ را شرح
دهد
|
بلوغ
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
13. روش برخورد با بیمار مشکوک به هیپوتیروئیدی مادرزادی
اولیه را شرح دهد
|
تیروئید
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
14. روش برخورد با بیمار مشکوک به هیپوتیروئیدی اکتسابی
اولیه را شرح دهد
|
تیروئید
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
15. روش برخورد با بیمار مشکوک به بیماری های متابولیک
ارثی را شرح دهد
|
نشانه شناسی بیماریهای متابولیک ارثی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
16. روش برخورد با بیمار مبتلا به ابهام ژنیتالیا را شرح
دهد
|
ابهام ژنیتالیا- CAH
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
17. روش برخورد با بیمار مبتلا به کوتاهی قد را شرح دهد
|
اختلال رشد
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
18. روش برخورد با بیمار مبتلا به هیپوکلسمی را شرح دهد
|
هیپوکلسمی- ریکتز –
هیپوپاراتیروئیدیسم - هیپومنیزیمی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
19. روش برخورد با بیمار مبتلا به بلوغ زود رس را شرح
دهد
|
برخورد با هیپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی_ عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
20. روش برخورد با بیمار مشکوک به هیپوتیروئیدی مادرزادی
اولیه را شرح دهد
|
برخورد با هپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی_ عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
21. روش برخورد با بیمار مشکوک به هیپوتیروئیدی اکتسابی
اولیه را شرح دهد
|
برخورد با هیپوگلیسمی در نوزادان و کودکان
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
22. روش برخورد با بیمار مشکوک به بیماری های متابولیک
ارثی را شرح دهد
|
دیابت و کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
23. روش برخورد با بیمار مبتلا به ابهام ژنیتالیا را شرح
دهد
|
دیابت کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
24. روش برخورد با بیمار مبتلا به کوتاهی قد را شرح دهد
|
دیابت کتواسیدوز دیابتی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
25. روش برخورد با بیمار مبتلا به هیپوکلسمی را شرح دهد
|
نشانه شناسی بیماریهای متابولیک ارثی
|
شناختی-عملکردی
نگرشی- عاطفی
|
☒
|
☐
|
اتاق گفتگو
|
چند گزینه ای
|
چند گزینه ای
|
دکتر
میرحسینی
|
30دقیقه
|
|
|
نحوه نمره دهی
|
|
|
|
|
|
منابع آموزشی
|
|
|
|
|
|