امروزه آموزش مداوم در علوم پزشکی در همه کشور های جهان به سرعت رو به گسترش است و هر روز به تعداد کشورهائی که این برنامه ها را به صورت اجباری یا اختیاری ارائه می دهند اقزوده می شود. همه این تغییرات تحت تاثیر شواهد و مدارک علمی فراوانی است که بر اثر تاثیر مستقیم این برنامه ها برکیفیت ارائه خدمات بالینی و بهبود پیش آگهی بیماران دلالت دارد.
تلاش برای ارتقای بیش از پیش برنامه های آموزش مداوم و به کار گیری شیوه ای نوین آموزشی با سرعتی قابل توجه در سطح جهان ادامه دارد و در بیشتر کشورهای پیشرو ، حرکت از آموزش مداوم (CME) به سمت توسعه حرفه ای مداوم (CPD) آغاز شده است.
رقابت کشور ها بر اساس سطح مهارت و دانش نیروی کار، روند سریع جهانی شدن، عدم پاسخگویی تحصیلات اجباری به تغییرات، لزوم مسئولیت پذیر بودن افراد برای افزایش مهارت های خود، سرعت و مداومت تغییر در زمینه های مختلف علمی و حرفه ای، بیشتر بودن سرعت پیشرفت علمی و فناورانه نسبت به سرعت یادگیری افراد و برخی موارد دیگر همگی از دلایل عمده توسعه روز افزون این برنامه ها در جهان هستند.