ü انجام نیازسنجی جامع در رابطه با توانمندی های آموزشی
اساتید
ü نیازسنجی در رابطه با توانمندی های آموزش مجازی اعضای
هیئت علمی
ü انجام تحلیل
نتایج نیازسنجی گروههای آموزش علوم پایه
ü انجام تحلیل
نتایج نیازسنجی گروههای آموزش بالینی
ü تعیین
اولویت نیازهای اعضای هیئت علمی و تدوین برنامه توانمندسازی
ü ارزشیابی کیفیت کارگاه های توانمندسازی از دیدگاه اعضای هیات علمی
ü تدوین برنامه توانمندسازی الزامی آموزشی (40 ساعت) براساس آخرین شیوه نامه ارسالی از
وزارت متبوع و تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
نقش
و توانمندی های مورد انتظار اعضای هیئت علمی در پایان دوره توانمندسازی
|
نقشها
|
توانمندی ها
|
اهداف آموزشی
|
حرفه ای/متعهد[1]
|
- خود را به عنوان یک معلم دانشگاه بشناسد.
|
-
بر اساس نقشهای یک معلم در سیستم آموزش علوم پزشکی بر اساس مدل هاردن
بازاندیشی کند.
- بر
وظایف مورد انتظار از اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی بازاندیشی
کند.
|
- بتواند بر اعتقادات و ارزش های خود در حیطه
آموزش بازاندیشی کند.
- نسبت به نقش الگو بودن خود آگاه باشد.
|
-
بر رفتار حرفه ای معلم در سیستم آموزش علوم پزشکی بازاندیشی کند.
|
- رویکرد علمی به آموزش داشته باشد.
|
-
مهارتهای لازم برای رعایت اصول علمی در فرایند آموزشی را توضیح دهد.
-
فرآیند دانش پژوهی آموزشی و معیارهای آن را توضیح دهد.
|
برنامه ریز[2]
|
- بتواند جلسات آموزشی را بر اساس اصول و
نظریه های یادگیری طراحی کند.
|
-
طرح درس/دوره آموزشی را بر اساس اصول طراحی آموزشی تدوین کند.
|
تسهیلگر/سخنران[3]
|
- بتواند دانشجویان را در فرآیند یاددهی-
یادگیری درگیر کند.
-
بتواند به دانشجویان انگیزه بدهد و مشارکتشان را جلب کند.
|
-
اصول سخنرانی تعاملی را بکارگیرد.
-
روشهای فعال یادگیری در گروه های کوچک را متناسب با اهداف تشخیص دهد.
-
بتواند روش آموزشی متناسب (ستینگ یادگیری در گروه های کوچک و یادگیری ترکیبی و
روشهای مسئله محور و آموزش عملی) با اهداف آموزشی را طراحی کند.
|
برقرارکننده ارتباط[4]
|
- بتواند با دانشجویان و همکاران ارتباط صحیح
برقرار کند.
|
-
مهارتهای ارتباط موثر با دانشجو را تحلیل کند.
-
مهارتهای کارتیمی و همکاری را توضیح دهد.
|
اداره کننده کلاس[5]
|
- بتواند جلسات آموزشی را در شرایط مختلف مانند کلاس های بزرگ و کوچک
یا دانشجویان مشکل دار مدیریت کند.
|
-
اصول مدیریت کلاس درس در موقعیتهای دشوار را در سناریوهای فرضی بکارگیرد.
|
ارزیاب[6]
|
- بتواند
دانشجویان را بر اساس اصول صحیح ارزیابی کند.
|
- تناسب انواع آزمون ها را بر
اساس هرم میلر تحلیل کند.
- بلوپرینت
آزمون را بر اساس اهداف آموزشی در حیطه های مختلف (شناختی، عاطفی و
روانی-حرکتی) تدوین کند.
- آزمونهای چندگزینه ای مبتنی
بر اصول را طراحی کند.
- آزمون عملی مناسبی را طراحی کند.
|
تأمین کننده منابع آموزشی[7]
|
- بتواند
منابع آموزشی مناسب برای یادگیری مؤثر فراگیران را تهیه و تدوین کند.
|
-
راهنمای یادگیری (Study Guide) برای
یک دوره آموزشی را تدوین کند.
- منابع
آموزشی مکتوب و الکترونیکی متناسب را برای یادگیری بهتر فراگیران تدوین کند.
|
ü تدوین برنامه جامع توانمندسازی اعضای هیئت علمی
ü تدوین برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی جدیدالورود
ü تشکیل بانک اعضای هیئت علمی بالینی جهت مشارکت در
برنامه های توانمندسازی آموزش بالینی
ü برگزاری دوره چهارم دانشوری با هدف توسعه فعالیتهای
دانش پژوهانه/دانش پژوهی آموزشی (شامل 8 جلسه آموزشی، دوره دانشوری) با استفاده
از "رویکرد مبتنی بر پروژه "
ü برگزاری جلسات آموزشی- مشاوره ای در دانشکده های
دندانپزشکی، بهداشت در رابطه با استانداردهای اعتباربخشی و آموزش آن
ü برگزاری کلینیک مشاوره ای با محوریت اعتباربخشی برنامه
ای در دانشکده های مختلف
ü برگزاری کارگاه های تخصصی ارزشیابی برنامه، راهنمای
یادگیری، طراحی طرح درس، طراحی آموزشی مجازی، بکارگیری روش های فعال، توسعه
مکانیسم های ارزیابی و ارزشیابی
ü طراحی برنامه توانمندسازی آموزشی اساتید جدیدالاستخدام
(40ساعت) به صورت ترکیبی
ü اجرای سه دوره برنامه توانمندسازی آموزشی اساتید جدیدالاستخدام
(40ساعت) به صورت ترکیبی
ü تولید 47 محتوای الکترونیکی
برای دوره توانمندسازی اعضای هیئت علمی
ü تدوین
برنامه توانمندسازی با عنوان "آشنایی با نقش معلمی" برای اساتید جدید
الورود
ü اجرای
برنامه توانمندسازی با عنوان "آشنایی با نقش معلمی" برای اساتید جدید
الورود
ü توانمندسازی
اعضای هیئت علمی در حوزه آموزش مجازی
ü ارائه پیشنهادات حمایتی و توسعه ای و مزایای تشویقی جهت شرکت اعضای هیئت
علمی در دوره های آموزش پزشکی شامل دوره های کوتاه مدت کارشناسی ارشد و کارگاه
های خارج از دانشگاه و تصویب آن در شورای راهبردی معاونت آموزشی دانشگاه
ü طراحی و اجرای برنامه های توانمندسازی در حوزه آموزش
مجازی (شامل موضوعات "نقش های
مدرس در آموزش مجازی"، "طراحی
آموزشی"، "روش
های تعاملی" و "روش
های ارزیابی")
اقدامات
انجام شده
|
تعداد
|
نفر
ساعت
|
تولید
محتواهای الکترونیکی برنامه های توانمندسازی
|
52
|
260
|
بررسی
تکالیف واصله و ارائه بازخورد به اعضای هیئت علمی
|
434
|
1736
|
صدور
گواهی به اعضای هیئت علمی
|
546
|
136.5
|
اطلاع
رسانی به اساتید مدرسین
|
86
|
21
|
· کارگاه های برگزار شده در سال 1399
حیطه
|
تعداد
کارگاه ها
|
آموزشی
|
73
|
پژوهشی
|
10
|
· برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت
ü بازنگری دوره توانمندسازی آموزشی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام الزامی (40
ساعت- سه دوره)
ü دوره صلاحیت بالینی
ü دوره آموزش مجازی
ü دوره دانشوری (دوره چهارم)
ü برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت (با موضوعات صلاحیت بالینی، روش تحقیق و
دوره دانشوری مبتنی بر پروژه)
ü برگزاری برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی در حوزه آموزش مجازی (با
محدودیت طراحی آموزش مجازی، نقشهای معلم الکترونیکی، آزمونهای الکترونیکی،
تکنیک های تعاملی کردن فرایند آموزش مجازی)
ü دوره "آشنایی با نقش های معلمی در سیستم آموزش علوم پزشکی" ویژه اساتید جدیدالورود
تدوین کتابچه های آموزشی:
|