دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد
ارتباطات و ديسپچ

واحد ارتباطات

صداي آژير آمبولانس فرياد مددخواهي يك مصدوم و يا بيمار است كه بهصدا در مي آيد و روزانه شاهد اين صحنه ها در زندگي شهرنشيني خود هستيم كه اين باعث يك احساس نامطبوع در تمام انسانها مي گردد اما واقعا هر بيماري يا اتفاقي اورژانسي بوده و بايد با اورژانس 115 تماس حاصل نمود ؟

بيماري و يا حوادث اورژانس به مواردي اطلاق مي شود كه در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادي –درماني منجر به صدمات عضوي و يا جاني و مشكلات رواني بيمار مي شود با توجه به رشد جمعيت و كمبود امكانات ظرفيت پاسخگويي سيستم فوريتهاي پزشكي 115 محدود مي باشد در نتيجه تدابيري در اين زمينه انديشيده شده است تا بتوان با امكانات موجود از عوارض مرگ و مير بيماران اورژانسي جلوگيري نمود به همين منظور واحد ارتباطات اورژانس 115 وظيفه پاسخگويي به تماس گيرندگان اورژانس را دارد

سير كار اين مجموعه خدمتگزار از تماس تلفني يك شهروند شروع مي شود.

واحد ارتباطات شامل اپراتورهاي تلفن ، اپراتور بي سيم و پزشك ارتباطات مي باشد. اپراتور تلفن در حين مكالمه تلفني سئوالاتي را در مورد وضعيت بيمار از تماس گيرنده بعمل مي آورد كه اصطلاحا به آن ترياژ تلفني اطلاق مي گردد ترياژ تلفني يك فرايند سازمان يافته است كه نشانه ها و علايم بيماري فرد تماس گيرنده را از نظر فوريت پزشكي غربالگري كرده و به تماس گيرنده براساس شدت مشكل توصيف شده توصيه خواهد كرد كه چه وقت به پزشك مراجعه كند و تماس گيرنده را به مناسب ترين سرويس خدمات درماني يا مراقبت در منزل راهنمايي كند .حال اين پرسشها شامل سن بيمار ، سابقه بيماري وي و اينكه در حال حاضر از چه مشكلي شكايت دارد و… مي باشد كه بعد از جمع آوري اطلاعات لازم ، تماس گيرنده در دو حالت ممكن قرار مي گيرد.

1-اين بيمار نياز به اقدامات اورژانسي و اعزام آمبولانس ندارد و توصيه هائي از قبيل مراجعه به درمانگاه و اقدامات اوليه درماني در منزل به خود بيمار يا ويزيتور وي داده مي شود.

2-مواردي كه اپراتور تلفن تشخيص نمي دهد ، تماس را به خط تلفن پزشك ارتباطات وصل كرده و توضيحاتي در مورد تاريخچه وي به پزشك بدهد، پزشك با بيمار يا ويزيتور وي صحبت مي كند و در نهايت با تشخيص ايشان يا آمبولانس اعزام مي شود يا توصيه هاي لازم ( ارجاع به مراكز درماني) را به ايشان مي نمايند.

تماسهائي كه به اعزام آمبولانس منتهي مي شود بعد از پر شدن فرمهاي ماموريتي كه شامل گرفتن شماره تماس از فرد تماس گيرنده و آدرس كامل و جامعي از موقعيت بيمار يا مصدوم مي باشد به قسمت بي سيم تحويل داده شده. اپراتور بي سيم بعد از آگاهي از آدرس بيمار نزديك ترين آمبولانس را به محل حادثه يا منزل بيمار اعزام مي كند.

به خاطر داشته باشيد كه تماس با مركز اورژانس ، الزاما به معناي اعزام آمبولانس بر بالين بيمار نيست. در بسياري از موارد ، راھنمائي كارشناسان و پزشكان اورژانس در واحد ارتباطات مي تواند پاسخگوي سئوالات و مشكلات تماس گيرندگان باشد.

تاریخ به روز رسانی:
1397/06/05
تعداد بازدید:
62
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی یزد میباشد.
Powered by DorsaPortal