دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد
فناوري اطلاعات و ارتباطات

واحد فناوري اطلاعات


پيشرفت سريع تكنولوژي ، بويژه فن آوري اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) ، روز به روز چشم اندازها و افق هاي روشن تري را جهت تسخير قلل علمي ، فني و صنعتي و حل مشكلات ومسائل بشر ارائه مي كند و تك تك افراد و آحاد جامعه را به تلاش مضاعف در كسب مهارتهاي كامپيوتري و كاربرد آنها در ساير علوم ملزم مي سازد . فن آوري اطلاعات، Information technology‌ اصطلاحي عمومي است كه با استفاده از كامپيوتر در جهت ايجاد و نگهداري داده ها و ارائه به موقع اطلاعات گفته مي شود . IT تمامي جوانب مديريت و پردازش اطلاعات را در بر مي گيرد . كامپيوترها در مديريت اطلاعات نقش مهمي ايفا مي كنند . بعضي از كارشناسان ، IT را مجموعه اي از ارتباطات ، مخابرات و اينترنت مي دانند و بعضي ديگر IT را مجموعه اي از تجهيزات الكترونيكي و رايانه اي مي دانند كه به ذخيره و انتقال هرگونه اطلاعات مي پردازد .

شرح وظايف

الف – وظايف عمومي

1-  تهيه و به روز نگاه داشتنن ،شناسنامه تجهيزات رايانه اي ، تجهيزات شبكه و تجهيزات مركز تلفن و شناسنامه نرم افزارهاي موجود ،به منظور ساماندهي اطلاعات تجهيزات موجود در واحدها

2-  انجام مراحل كارشناسي فني خريد و تاييد فاكتورهاي خريد در محدوده سقف مجاز در بخشنامه هاي ارسال شده از طرف مديريت خدمات پشتيباني دانشگاه ( معاملات كوچك ) و خريد طبق ليست تجهيزات مجاز كه در سايت سخت افزار موجود مي باشد .

3-    حضور مستمر در جلسات هماهنگي و بازآموزي هاي برگزار شده توسط مديريت

4-    بازديد از سايتهاي خبري   ICT  جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فني و اطلاع  از تكنولوژيهاي جديد جهاني

ب – وظايف در حوزه  سخت افزاري:

1 -  نظارت بر روند خريد تجهيزات رايانه اي

 - دريافت يا تكميل فرم درخواست خريد تجهيزات رايانه اي

- بررسي كارشناسي علت نياز خريد تجهيزات رايانه اي و تاييد ، يا عدم تاييد نياز

- تهيه ليست تجهيزات مناسب با نياز(در صورت تاييد نياز) طبق مشخصات ارائه شده از سوي مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات

- كنترل فني تجهيزات خريداري شده از نظر تطبيق با فاكتور هاي تاييد شده

2-    فرآيند تعميرات

- نصب سيستم عامل ها ونرم افزارهاي جانبي ،آنتي ويروس و... بر روي رايانه هاي موجود در واحد

- تشخيص عيوب سخت افزاري سيستم ها و رفع عيب تجهيزات در حد توان

- نظارت بر فرآيند ارسال تجهيزاتي كه نياز به تعمير دارند ( مانند : چاپگر ) به شركت هاي خصوصي وكنترل كيفيت تعمير تجهيزات

- نظارت بر فعاليت شركت هاي پيمانكار طرف قرارداد از طريق چك ليست هاي نظارت

ج– در حوزه نرم افزار :

1- پيگيري و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات نرم افزاري و بهبود سيستم

2 - مشاوره به واحد  هاي مربوطه جهت مكانيزه كردن فرايند ها

3 - هماهنگي با مديريت فناوري اطلاعات در خصوص عقد قراردادهاي پشتيباني نرم افزارها

4 - همكاري در تهيه RFP (تهيه ، تنظيم و مستند سازي نيازمند ها  انتظارات واحد از  نرم افزار مورد تقاضا)

5 - آشنايي فني با نرم افزار ها و سخت افزارهاي مربوطه  ( مانند اتوماسيون اداري ،  حضور وغياب و دستگاه تايمكس ... )

6 - آگاهي از كليات  (حيطه و نوع فعاليت هاي تحت پوشش) نرم افزارهاي واحد مربوطه جهت پيكيري مناسب تر مسائل مربوطه

7 - نظارت و پيگيري روند تهيه فايل پشتيبان (Backup data )  از نرم افزار ها بصورت دوره اي و آرشيو آنها

8 - تاييد اتمام كار پروژه ها و يا فاكتور هاي نرم افزاري                    

9 - مطلع بودن از هر گونه تغيير و تحول نرم افزاري

10 - آگاهي كامل از تنظيمات نرم افزار اتوماسيون اداري

11- آشنايي كاربردي با سيستم اتوماسيون اداري جهت آموزش نرم افزار و رفع اشكال به كاربران شاغل در آن واحد

د – فعاليت در حوزه شبكه:

1- نگهداري صحيح از كليه تجهيزات شبكه اعم از Active و Passive  بر اساس استاندارد هاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات

2- تهيه مستندات جامع شبكه بر اساس استاندارد مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات  

3- آگاهي كامل از كاربرد و نحوه عملكرد تجهيزات Active

4- آگاهي كامل از نحوه ارتباط مركز تا ساختمان مركزي و دسترسي به شبكه اينترانت و اينترنت

5- آگاهي كامل از نحوه عيب يابي دروني شبكه و برخورد با مشكلات احتمالي

6- حفظ ، نگهداري ، پشتيباني و عيب يابي از نقطه ابتدايي تا انتهايي شبكه موجود

7- مطلع نمودن مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغيير ، تحول  و نيازها

8- عيب يابي و رفع مشكل شبكه‌اي كليه سيستمهاي كامپيوتري موجود در مركز مربوطه ( IPوكارت شبكه و... )

9- مطلع بودن از انجام هرگونه عمليات عمراني و تلاش جهت حفظ و نگهداري تجهيزات شبكه

ه – در حوزه وب سايت

1- آشنايي با نرم افزار typo 3 و آدرس هاي وب سايت واحد

2- آشنايي با استاندارد هاي تهيه وب سايت ( از طريق بازديد از سايتهاي متفاوت )

3- به روز نگه داشتن مطالب وب سايت  ( اخبار و اطلاعيه و ... )

4- نظارت مستقيم بر روي وب سايت واحد خود ،انتقال مشكلات وپيگيري آنها

و – در حوزه اينترنت :

1- آشنايي با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امكانات اينترنت ( FTP,FTP2 ، حجم down Load )و نرم افزارهاي جانبي

2- شناسايي error  هاي سيستم جهت اتصال به اينترنت

3- راهنمايي كاربران  واحدها جهت گرفتن اشتراك اداري وتاييد نياز فرم درخواست ويا شخصي و يا اشتراك خطوط ADSL 

4- شناخت وآشنايي با ميزان پهناي باند در دانشگاه و ارائه مشكلات اين حوزه به كاربران واحد خود 

 

تاریخ به روز رسانی:
1397/07/10
تعداد بازدید:
84
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی یزد میباشد.
Powered by DorsaPortal