۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ فروردين
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد
معرفي گروه
                                                                                                              دانشگاه علوم پزشكي
 
 

پرستار يكي از اعضاء كليدي در گروه مراقبت هاي بهداشتي و درماني استپرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است  و داراي نقش هاي گسترده اي از جمله نقش مراقبتي، حمايتي، درماني، هماهنگي، مشورتي ، مديريتي و تحقيقاتي مي‌باشد. در تقسيم بندي هاي آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد. بايد توجه داشت كه وظيفه يك پرستار تنها مراقبت از بيمار در بيمارستان نيست بلكه يك پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگي آنها از پيشگيري از بيماري‌ ها گرفته تا مراقبت در هنگام بيماري و توانبخشي پس از بيماري سروكار دارد.

تاريخچه ي رشته ي پرستاري

پرستاري حرفه اي در ايران برگرفته از كشور هاي اروپايي است. اولين بار در سال 1294 در اروميه مدرسه پرستاري داير گرديد.در سال 1337 طبق مصوبه صنف پرستاران پذيرش داوطلبان با مدرك ديپلم در دوره ي 3 ساله ي پرستاري شروع شد و ارزش مدرك پرستاري معادل ليسانس در نظر گرفته شد. در سال 1354دوره ي ليسانس پرستاري در وزارت علوم تصويب گرديد و طول اين دوره به 4 سال افزايش يافت. در سال 1365 با تشكيل دانشكده ي پرستاري اين رشته ي دانشگاهي توسعه ي فراوان يافت

رسالت (Mission)

رسالت آموزش پرستاري در مقطع كارشناسي تربيت نيروي انساني آگاه، متعهد، خبره و كارآمدي است، كه با كسب توانائي هاي حرفه اي و بهره مندي از دانش روز خدمات مورد نياز بهداشتي، مراقبتي و توانبخشي مقرون به صرفه را در بالاترين سطح استاندارد جهت تامين، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بتواند ارائه دهد. اين مهم از طريق آموزش، پژوهش و توسعه دانش پرستاري ميسر مي باشد.

دور نما (vision)

بر اساس اين برنامه آموزشي در ده سال آينده همگام با دنياي در حال تغيير فراگيرندگان اين رشته طبق استاندارد هاي منطقه اي جهاني آموزش خواهند ديد. دانش آموختگان اين رشته جايگاه خود را در عرصه هاي مختلف ارائه خدمات در كليه سطوح پيشگيري مشخص و تثبيت خواهند نمود، در سطح ملي پست ها را اشغال نموده، خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه در جهت اعتلاي سطح سلامت جامعه و بهبود كيفيت زندگي مددجويان ارائه خواهند داد و در سطح منطقه اي و بين المللي مطرح خواهند بود.

آشنايي با دروس دانشگاهي رشته ي پرستاري

تعداد واحد هاي درسي پرستاري در مقطع كارشناسي 130 واحد وطول مدت تحصيل مقطع كارشناسي اين رشته حداقل 4 سال و حداكثر 5 سال بوده و پس از آن امكان ادامه تحصيل در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا وجود دارد. دروس اين  رشته ي تحصيل را به دو گروه علوم پايه و علوم تخصصي ميتوان تقسيم بندي كرد.

دروس پايه شامل مواردي همچون : انگل شناسي، ميكروب شناسي، بيوشيمي، ايمونولوژي و فيزيولوژي تشريح است.
دروس تخصصي شامل مواردي همچون: پرستاري بهداشت جامعه، پرستاري مادران و نوزادان، پرستاري بزرگسالان و سالمندان، پرستاري كودكان، پرستاري مراقبت ويژه، پرستاري در فوريت ها و اخلاق پرستاري است.

وظايف پرستار

1.            ثبت مشخصات بيمار در پرونده هاي پزشكي او و گزارشات پرستاري

2.            بررسي منظم وضعيت بيماران از جمله گرفتن دماي بدن، اندازه گيري فشار خون و كنترل وضعيت تنفسي آنها

3.            كمك به پزشكان و ساير تيم درمان

4.            مراقبت از بيماران در بيمارستان و ساير مراكز

5.            مراقبت از بيماران در همه ي مراحل زندگي به منظور تصحيح عادات غذايي و دارويي و پيشگيري از بيماري ها

6.            نقش آموزش دهنده به افراد جهت رفع نياز هاي يادگيري آنها در زمينه مراقبت از بيمار

7.            نقش هماهنگ كننده و ارتباط دهنده بيمار و پزشك

8.            تحقيق درباره نحوه كاهش تعداد روزهاي بستري بيمار و بهبود هر چه سريعتر

9.            انتقال خواست ها و نياز هاي بيمار به خانواده بيمار

10.        استفاده از تجهيزات و دستگاه هاي پيشرفته پزشكي

11.        احترام به بيماران و رعايت حقوق آنها

12.        آرام سازي محيط فيزيكي، كنترل دما و نور، سر و صداي محيط و ساير عوامل محيطي و تامين شرايط استراحت به آرامش بيمار

13.        مسؤوليت مديريت بخش (نظارت وكنترل گروه پرستاري و بررسي مشكلات اين بخش)

ادامه تحصيل در رشته پرستاري

دانشجويان رشته پرستاري در دو مقطع كارشناسي ارشد و دكترا قادر به ادامه تحصيل مي باشند.

گرايش هاي دوره ارشد: داخلي جراحي، اطفال، مديريت، بهداشت، روان پرستاري، پرستاري ويژه، اپيدميولوژي، آناتومي، فيزيولوژي، بافت شناسي.

اشتغال در پست هاي مختلف بيمارستاني همچون سرپرستار، پرستار شيفت، سوپروايزر باليني، سوپروايزر كنترل عفونت، رياست پرستاري (مترون) و سوپروايزر آموزشي به سطح تحصيلات پرستار و سابقه ي كاري وي برمي گردد. يك پرستار مي تواند محل هاي زير را به عنوان آينده ي كاري خود انتخاب كند: بيمارستان ها،كلينيك ها و پاراكلينيك ها، ادارات و سازمان هاي پرستاري و به عنوان مربي در دانشكده ها.

تاریخ به روز رسانی:
1398/10/04
تعداد بازدید:
68
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی یزد میباشد.
Powered by DorsaPortal