دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد
اصلاح شيوه زندگي

چاقي عبارت است از يك سري شرايط پزشكي كه چربي اضافي در بدن به صورت وسيعي انباشته شده و مي‌تواند با اثري زيان بار بر سلامتي، موجب كاهش ميانگين طول عمر و يا افزايش مشكلات مربوط به سلامتي شود. لازم است بدانيد زماني كه شاخص جرم بدن (BMI)، شاخصي كه با تقسيم كردن وزن شخص بر حسب كيلوگرم بر توان دوم قد وي بر حسب متر بدست مي آيد؛  از 30  بيشتر شود، فرد چاق محسوب مي‌شود.
چاقي احتمال ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون، به خصوص بيماري‌هاي قلبي، ديابت نوع دوم، آپنه مسدود كننده خواب، انواع مشخصي از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزايش مي‌دهد. رژيم غذايي و تمرينات ورزشي راه حل‌هاي اصلي درمان چاقي مي‌باشند. كيفيت رژيم غذايي را مي‌توان با كاهش مصرف غذاهاي پرانرژي مانند غذاهاي پرچرب و شيرين و همچنين استفاده بيشتر از غذاهاي گياهي رژيمي افزايش داد. داروهاي ضد چاقي با تجويز پزشك ممكن است جهت كاهش اشتها يا جلوگيري از جذب چربي، در كنار يك رژيم غذايي مناسب استفاده شوند. در چاقي هاي مفرط اگر رژيم غذايي، ورزش و دارو مؤثر نباشند، با صلاحديد پزشك معالج بالن شكمي مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند؛ يا ممكن است جراحي براي كاهش حجم شكم و يا طول روده، به جهت ايجاد سيري زودرس و كاهش توانايي جذب مواد مغزي، انجام گيرد.

چند توصيه براي اصلاح تغذيه
- هر روز 5 وعده غذا ميل كنيد(3 وعده كامل و 2 وعده ميان وعده صبح تا ظهر و ظهر تا شب. در اين صورت سوخت و ساز بدن افزايش يافته و كالري ها سوخته مي شود) .
- وقتي احساس كرديد كه اشتهايتان برطرف شده است، از روي ميز بلند شويد، در اين صورت شما معده ي خود را آموزش مي دهيد كه به يك چاه بدون انتها تبديل نشود.
-  از خوردن غذاهاي سرخ كردني اجتناب كنبد، گوشت، مرغ و ماهي بايد در كباب پز پخته شوند و با كمي روغن و مواد معطر آب پز شوند.
-  از برنامه غذايي تان، مواد غذايي شور را حذف كنيد(پنير، غذاهاي كنسرو شده، انواع سس ها و ماهي دودي...).
- در مصرف نمك زياده روي نكنيد، چرا كه نمك آب را در نسوج بدن نگاه مي دارد.
- به مقدار زياد آب بنوشيد، زيرا سموم زايد بدن و باقيمانده ي نمك موجود در بدن را دفع مي كند. بهتر است يك ليوان آب قبل از خواب نوشيده شود، زيرا اسيد اوريك بدن را رقيق مي كند. همچنين هر روز صبح بلافاصله بعد از بيداري، خوردن يك ليوان آب براي مبارزه با يبوست ضروري است.
-  يك ليوان آب پرتقال، ليمو، گريپ فروت و... قبل از غذا ميل كنيد. اين موضوع به حفظ اندام كمك مي كند، زيرا دستگاه گوارش را آرام كرده اشتها را كاهش مي دهد.
- خوردن سبزيجات به صورت خام ضروريست، خصوصاً كاهو، پياز، رازيانه، مارچوبه، كدوحلوايي، لوبيا، فلفل و قارچ.
- اگر در حال عبور از يك بحران هستيد، سعي كنيد يخچال خودتان را با مواد غذايي كم كالري پر كنيد.
-  خوردن ميوه با پوست، راهي است براي مقابله با يبوست. در اين ارتباط مي توانيد آلبالو، گيلاس، آلو، توت فرنگي، سيب، انگور و هلو بخوريد. 
- از غذا خوردنتان لذت ببريد و در حين غذا خوردن سعي كنيد آرامش داشته و با نشاط غذا بخوريد. تلاش كنيد بعد از شام چيزي ميل نكنيد، زيرا زمان لازم جهت هضم غذا قبل از خواب از ميان مي رود.
- از مصرف انواع شيريني و  نوشابه هاي گازدار اجتناب كنيد وبه جاي آن از آب يا نوشيدني بدون شكر استفاده كنيد.
- كالري، پروتئين، چربي، شكر و چيزهايي را كه مي خوريد با هم مقايسه كنيد، در اين صورت يك رژيم سالم غذايي به دست مي آوريد. 
- از غذاهاي اشتهاآور دوري كنيد و به جاي آن تا مي توانيد از ميوه يا مواد غذايي كم كالري در  نيمروز استفاده كنيد.

چند توصيه براي ايجاد زندگي پر تحرك
-  بعد از خوردن هر غذا يا در هر موقعيتي پياده روي كنيد و بدانيد كه پياده  روي تنش و اضطراب را كاهش مي دهد.
- از ماشين شخصي تان كمتر استفاده نموده، به جاي آن پياده، طي طريق كنيد.
- يك ايستگاه قبل از مقصد و يك ايستگاه بعد از مبدأ از اتوبوس سوار يا پياده شويد.
- از آسانسور دوري كنيد و از پله ها براي رسيدن به خانه يا اداره استفاده كنيد. بالا رفتن از پله ها 1100 كالري در ساعت مي سوزاند و همچنين عضلات ران ها را تقويت مي كند.
- يك روش خوب براي شروع يك روز خوب، انجام حركات ورزشي به مدت 30 دقيقه است.
تنبل نباشيد و از راه هاي ميان بر و كوتاه براي رسيدن به مقصد خودداري كنيد. بهتر است كه از راه هاي طولاني تر استفاده كنيد و در زمان تردد صرفه جو نباشيد.

تاریخ به روز رسانی:
1397/06/14
تعداد بازدید:
44
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
info@ssu.ac.ir
شهرستان تفت -بلوار شهيد بهشتي -بيمارستان تخصصي وفوق تخصصي شهيد بهشتي
  تلفن:  32633001 الي 32633005 
پست الكترونيك رياست بيمارستان:nader.mostafavi@gmail.com
پست الكترونيك مدير بيمارستان:rarab@ssu.ac.ir 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی یزد میباشد.
Powered by DorsaPortal